BESKID SĄDECKI - Szlak Powroźnik - Krynica Zdrój

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Powroźnik - Krynica Zdrój

Powroźnik - Krynica Zdrój - szlak ten jest oznaczony kolorem niebieskim. Rozpoczyna się w miejscowości Powroźnik. Trasa wiedzie do Krynicy-Zdrój i jest oznaczana jako łatwa. Wiedzie przez nawierzchnię brukową, asfaltową jak i również przez mniej utwardzone ścieżki bite i drogi szutrowe. Po wyjściu z Powroźnika 480 m.n.p.m. pnie się na szczyty: po około 2.5 km Rakowskie ( 707 m n.p.m.), 3.7 km Bradowiec ( 770 m n.p.m.), 6.5 km Szalone ( 829 m n.p.m.) i 8.3 km Górę Parkową. Szlak Kończy się w Krynicy-Zdrój na wysokości 570 m.n.p.m. Suma różnicy wzniesień tego szlaku wynosi 349 m a całkowity czas na przebycie tego 10 kilometrowego szlaku wynosi 3.30 godziny.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Powroźnik - Krynica Zdrój

Opis szlaku Powroźnik - Krynica Zdrój

#1. Powroźnik - Krynica Zdrój

Powroźnik - Krynica Zdrój Początek szlaku w Powroźniku na przystanku autobusowym (0 km) przy drodze wojewódzkiej nr 971 (Piwniczna - Muszyna - Krynica-Zdrój) przy przejeździe kolejowym. W okolicach Powroźnika zlokalizowano dużą liczbę źródeł mineralnych (w tym 13 szczaw ). Występują one w dolinie Muszynki i na południowych zboczach Bradowca. Są wśród nich także wody żelaziste z zawartością dwutlenku węgla. Wioska jest położona na wysokości ok. 480 m. Na szlak wyruszamy chodnikiem idąc w kierunku Krynicy-Zdrój.

Powroźnik widok z Rospudy fot. Marek Ruciński
Początkowo szlak wiedzie ulicami Powroźnika. Po trzystu metrach od przystanku autobusowego dochodzimy do mostu na rzece Muszynka. Po jego przejściu, i marszu przez około 50 metrów szlak skręca w prawo. Cały czas towarzyszy nam po prawej linia kolejowa. Mijamy tory kolejowe, które są szlakiem dla pociągów jadących z Muszyny do Krynicy. Poruszamy się dalej za znakami niebieskimi. Znajdujemy się pod wzniesieniem Rakowskie i rozpoczynamy podejście. Podłoże szlaku zmienia się i poruszamy się drogą polną, która jest otoczona z boku drzewami. W końcu pojawia się otwarta przestrzeń, z której możemy podziwiać Doliną Muszynki, Powroźnik i szczyty dwóch pasm Beskidu Sądeckiego (Jaworzyny Krynickiej i Gór Leluchowskich). Od torów kolejowych szliśmy cały czas pod górę.

W końcu otwarty teren się kończy i wchodzimy do lasu. Znikają nam piękne widoki. Pierwszy kilometr trasy za nami. Od tego miejsca szlak niebieski prowadzi leśnymi ścieżkami, wijącymi się lekkimi łukami pośród gęstego lasu. Najpierw skręt w prawo, potem w lewo. Wznosimy się coraz wyżej. Trasa wiedzie dalej na wchód, aż wreszcie, po przejściu 2.5 kilometra osiągamy pierwszy szczyt na naszej trasie: Rakowskie ( 707 m n.p.m.).

Góry Leluchowskie fot. Czasbochenski.plGóry Leluchowskie fot. Czasbochenski.pl
Po opuszczeniu szczytu szlak nadal wznosi się do góry. Zmieniamy kierunek marszu na północno-wschodni. Szlak przebiega nieco dalej przez krótkie wypłaszczenie, dające nam wytchnienie. Jednak po kilkunastu metrach znowu kolejne podejście. Zmierzamy do kolejnego wzniesienia - Bradowiec ( 770 m n.p.m.). Znajduje się w grzbiecie, który od Góry Parkowej w Krynicy-Zdrój poprzez Szalone ( 829 m n.p.m.) i Bradowiec ciągnie się do Powroźnika. Szczyt znajduje się około 3.6 km od powroźnika. Ze szlaku niebieskiego na szczycie rozciągają się widokowe panoramy.

Po minięciu szczytu szlak niebieski zmienia kierunek na północ. Idąc za niebieskimi znakami, szlak zaczyna opadać w dół i wije się lekkimi łukami. Cały czas utrzymujemy północny kierunek marszu. Kilkaset metrów dalej pozostawiamy za sobą granicę gminy Muszyna i schodzimy na przełęczy (652 m n.p.m.), a mijając ją (4,6 km) znowu podchodzimy, wspinając się na kolejną górę. Tym razem (6,2 km) jest to najwyższy punkt naszego szlaku Szalone ( 829 m n.p.m.). Na zboczach Szalonego znajdują się źródła wód mineralnych. O obecności wód mineralnych świadczy również nazwa potoku Szczawiczne Potoki (od ludowej nazwy tych wód szczawa pochodzi w górach wiele lokalnych nazw topograficznych). Szalone jest całkowicie zalesione.

Szalone - szczyt (829 m n.p.m.) fot. Rafal Patryk
Za nim znaki niebieskie prowadzą na północny-zachód. Droga łagodnie opada w dół lesistym zboczem. Niebawem zakręt w lewo i zmiana marszu na kierunek zachodni. Szlak lekko wznosi się na wzniesienie i znów wędrujemy na północny-zachód. Po kilkuset metrach trasa opada w dół i dochodzi do znaków żółtych (szlak pieszy: Krynica - Huzary) po przejściu 7.6 kilometra od Powroźnika. Stąd już bardzo blisko na ostatnie wzniesienie, już w granicach Krynicy - Górę Parkową, z które roztaczają się przyjemne dla oka widoki. Góra Parkowa wznosi się na wschód od doliny Kryniczanki i góruje nad uzdrowiskiem Krynica-Zdrój. Na Górze Parkowej jest sześćdziesięciu hektarowy Park Zdrojowy z licznymi ścieżkami spacerowymi i altankami, trzy stawy, ścieżka zdrowia, dwa szlaki turystyczne, tor saneczkowy. Popularnym miejscem wypoczynkowym jest Polana Michasiowa. Osiągnąwszy punkt widokowy na Parkowej (8,3 km), zakrętami schodzimy do centrum Krynicy (9,8 km), gdzie kończy się szlak niebieski z Powroźnika.

Tabliczka Głównego Szlaku Beskidzkiego w Krynicy - kierunek Runek fot. Krystyna WiewióraTabliczka Głównego Szlaku Beskidzkiego w Krynicy - kierunek Runek fot. Krystyna Wiewióra