BESKID SĄDECKI - Szlak Krynica - Jaworzyna Krynicka - Runek (GSB

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Krynica - Jaworzyna Krynicka - Runek (GSB)

Krynica - Jaworzyna Krynicka - Runek to szlak turystyczny będący częścią Głównego Szlaku Beskidzkiego. Odcinek ma długość 12.2 km . Najwyższym punktem szlaku jest szczyt Jaworzyna Krynicka ( 1114 m n.p.m.). Jednym z punktów startowych może być miejscowość Krynica-Zdrój, znajdująca sie na wysokości 572 m.n.p.m. Druga strona szlaku znajduje się w miejscowości Krynica-Zdrój (567 m.n.p.m.).

Pobierz trasę GPSplik .gpx trasy  Krynica - Jaworzyna Krynicka - Runek

Opis szlaku Krynica - Jaworzyna Krynicka - Runek (GSB)

#1. Krynica - Krynica Czarny Potok dolna stacja

Krynica Zdrój - Czarny Potok Wędrówkę rozpoczynamy w centrum Krynicy-Zdrój, ze względu na łatwy dojazd do tej miejscowości. Obok Pijalni Głównej rozpoczyna się szlak czerwony biegnąc ulicami Nowotarskiego i Kraszewskiego i skręcającego w ulicę Halną (GOPR) na stoki góry Holica i schodzący w rejon ośrodka Akademii Rolniczej w Krakowie na Czarnym Potoku - czas przejścia ok. 1 godz. Szlak z początku wiedzie przez miasto i trzeba uważać, żeby się nie zgubić. Pierwszym poważnym wzniesieniem jest Holica (692 m.n.p.m). Krynica-Zdrój Jest on mało wybitnym szczytem wznoszący się ponad Krynicą-Zdrój. Znajduje się w zakończeniu grzbietu Drabiakówki ( 894 m n.p.m.) w jego południowo-wschodniej części. Jest to Pasmo Jaworzyny Krynickiej, położone w widłach Kryniczanki oraz Czarnego Potoku, który do niej uchodzi. W większości szczyt jest zalesiony, ale na północno - wschodnim stoku aż pod sam grzbiet znajdują się łąki oraz zabudowania Krynicy. Szlak czerwony jest poprowadzony po zboczu Holicy. Z tego miejsca widać szerokie panoramy - między innymi na Górę Parkową (741 m.n.p.m). Sąsiadująca z nią góra Szalone (829 m.n.p.m) . Dostrzec wyraźnie można samą Jaworzynę Krynicką w całej jej okazałości.

Tabliczka Głównego Szlaku Beskidzkiego w Krynicy - kierunek Runek fot. Krystyna WiewióraTabliczka Głównego Szlaku Beskidzkiego w Krynicy - kierunek Runek fot. Krystyna Wiewióra

#2. Krynica Czarny Potok dolna stacja - Jaworzyna Krynicka

Krynica Czarny Potok dolna stacja - Jaworzyna Krynicka Jaworzyna Krynicka fot. beskidsadecki.eu Mijając ośrodek Azoty szlak zmienia kierunek. Wędrujemy na zachód, lasem gdzie docieramy do Pomnik Przyrody Diabelski Kamień. Od tego miejsca szlak wiedzie na zachód, z towarzyszącym szlakiem koloru zielonego. Podążając dalej szlakiem schodzimy na polanę. 45 minut marszu doprowadza nas do dolnej stacji kolei gondolowej na Jaworzynę Krynicką. Z tego miejsca idziemy jeszcze chwilę asfaltem, przekraczamy szosę prowadzącą do stacji Kolei Gondolowej, żeby niebawem zboczyć z niej i iść lasem. Dalsza część szlaku to powolna i wijąca się w górę trasa, która przecina nartostradę. Po 2 godzinach jesteśmy pod Schroniskiem na Jaworzynie Krynickiej ( 1050 m n.p.m.),. Ze schroniska na sam szczyt jest 10 minut drogi. Na górze znajduje się górna stacja kolejki gondolowej, Efektem czego jest znaczna ilość turystów.

Holica - kierunek Jaworzyna Krynicka fot. https://gorskiewedrowki.blogspot.com/

#3. Jaworzyna Krynicka - Runek

Jaworzyna Krynicka - Runek Z Jaworzyny szlak czerwony biegnie cały czas lasem, na zalesiony szczyt Runka (1080 m) - czas przejścia ok. 1 godz. Trasa jest szeroka i twarda, ze względu na spora liczbę pieszych. Ruch turystyczny jest tutaj mocno wzmożony. ścieżka jest lekka, w miarę biegnąca po płaskim zalesionym terenie. Ogólnie trasa od Jaworzyny Krynickiej do samego Runka biegnie przez wierzchowinę grani Pasma Jaworzyny. Z tej racji deniwelacja terenu szlaku nie przekracza 2% Po drodze mijamy Bukową (1077 m.n.p.n) , szczyt Czubakowska (1069 m.n.p.m) . To tutaj do naszego czerwonego szlaku dochodzą znaki niebieskie. Będzie nam towarzyszył aż do samego Runka, gdzie odbije na zachód w stronę Bacówki nad Wierchomlą.

Runek fot. beskidsadecki.euRunek fot. beskidsadecki.eu
Krynica Zdrój Stara Pijalnia fot. beskidsadecki.euKrynica Zdrój Stara Pijalnia fot. beskidsadecki.eu
Widok na Tatry z Jaworzyny fot. fotoleszekWidok na Tatry z Jaworzyny fot. fotoleszek
Ścieżka szlaku wchodzi w trawers wschodnich stoków Holicy fot. https://gorskiewedrowki.blogspot.com/Ścieżka szlaku wchodzi w trawers wschodnich stoków Holicy fot. https://gorskiewedrowki.blogspot.com/
Jaworzyna Krynicka - szczyt fot. beskidsadecki.eu Jaworzyna Krynicka - szczyt fot. beskidsadecki.eu
Jaworzyna Krynicka z lotu ptaka fot. krynica.plJaworzyna Krynicka z lotu ptaka fot. krynica.pl
Jaworzyna Krynicka fot. beskidsadecki.euJaworzyna Krynicka fot. beskidsadecki.eu
W kierunku Runka, zejście z Jaworzyny fot. beskidsadecki.euW kierunku Runka, zejście z Jaworzyny fot. beskidsadecki.eu
Rozdroże pod Jaworzyną fot. beskidsadecki.euRozdroże pod Jaworzyną fot. beskidsadecki.eu