BESKID SĄDECKI - Szlak Jazowsko - Przehyba

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Jazowsko - Przehyba

Jazowsko - Przehyba - jest to szlak oznaczony kolorem zielonym. Prowadzi on na szczyt Przehyba ( 1175 m n.p.m.), w okolice Schronisko na Przehybie ( 1150 m n.p.m.). Odcinek ma 10.5 km i rozpoczyna się w miejscowości Jazowsko. Najwyższym szczytem na trasie jest Przehyba ( 1175 m n.p.m.). Po drodze mijamy szczyt Będzikówka( 972 m n.p.m.). Przed samym końcem trasy wchodzimy na szczyt Mała Przehyba ( 1155 m n.p.m.). Czas potrzebny na pokonanie tej trasy to około 4 godzin. Wybierając się nim na wycieczkę można podziwiać zarówno zabytki jak i górskie panoramy Beskidu Sądeckiego, Tatr i Pienin.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Jazowsko - Przehyba

Opis szlaku Jazowsko - Przehyba

#1. Jazowsko - Przehyba

Jazowsko - Przehyba Jazowsko Wędrówkę szlakiem zielonym rozpoczynamy w miejscowości Jazowsko, w okolicy przystanku PKS, na drodze głównej. Kierujemy się początkowo w stronę Dunajca, przekraczając go mostem drogowym, który znajduje się około 500 metrów od początku szlaku. Zaraz po zejściu z przeprawy skręcamy w lewo, podążając cały czas drogą asfaltową. Poruszamy się cały czas wzdłuż biegu Dunajca i docieramy, skręcając w prawo do centrum wsi Łazy Brzyńskie. Nasz kierunek marszu wyznacza wyraźny grzbiet, który rozdziela pola znajdujące się po obydwu stronach ścieżki. Wspinamy się cały czas lekko pod górę, mając po prawej stronie granicę lasu.

Most na rzecze w Jazowsku Przechodzimy obok przysiółka Zawodzie aby po chwili dostrzec szeroką i otwartą panoramę na Spadzie ( 1058 m n.p.m.) i Skałkę ( 1163 m n.p.m.), która znajduje się w głównym grzbiecie Pasma Radziejowej. Po lewej stronie nieśmiało wyrasta Makowica ( 948 m n.p.m.), znajdująca się w sąsiednim Paśmie Jaworzyny. Droga wspina się coraz bardziej a my wędrujemy już pośrodku dość gęstego lasu, poprzecinanego co jakiś czas polankami.

Beskid Sądecki Jazowsko - Przehyba fot. krisso77
Docieramy do pierwszych rozproszonych domów przysiółka Sopatowiec, zaraz za którym znajduje się dość duża łąka, na której wciąż stoją używane niegdyś szałasy pasterskie. Łąka bezpośrednio łączy się z z grzbietem Będzikówka( 972 m n.p.m.), której wierzchołek jest stąd widoczny. Skręcamy w lewo i dość stromym podejściem docieramy na szczyt Będzikówka. Można skrócić sobie drogę przed samym szczytem podchodząc na wprost, jednakże jest to związane z dość sporym nachyleniem stoku.

Rozdroże na trasie Będzikówka( 972 m n.p.m.) to szczyt, który osiągamy po przejściu około 7 km od Jazowska. Zachodnie stoki Będzikówki są zalesione i nie przedstawia żadnych walorów widokowych, w stokach wschodnich natomiast znajduje się kilka polan. Tuż po wschodniej stronie wierzchołka znajduje się niewielka polana Będzikówka, zaś niżej, na bocznym grzbiecie Będzikówki na polanach są osiedla miejscowości Obidza i Łazy Brzyńskie (to zostało już opuszczone). Pierwotnie nazwa Będzikówka odnosiła się tylko do polany, później dopiero na mapach nazwa ta przeniesiona została na wznoszący się nad polaną szczyt. Na południowym stoku wzniesienia znajdują się wychodnie piaskowca.

Obidza fot. krisso77
Po opuszczeniu szczytu szlak łączy się ze ścieżką prowadzącą z Obidzy Droga Gaboń - Przehyba i natychmiast zakręca on w prawo. Pomiędzy leśną gęstwiną widoczny jest grzbiet Przehyba ( 1175 m n.p.m.) oraz charakterystyczna wieża przekaźnikowa. Po prawej stronie szlaku wznosi się wysoki szczyt Jasiennik ( 1128 m n.p.m.). Od tego momentu szlak wiedzie po względnie płaskim terenie od czasu do czasu wznosząc się łagodnie w górę. Docieramy wkrótce do Kamienia Św. Kingi, będącym piaskowcową skałką, która ma wysokości ok. 2 metrów. Stoi tam kapliczka ku czci świętej oraz wypływa spod niego źródełko, a całość wieńczona jest dużym krzyżem. Warto chwilę zatrzymać się w tym miejscu, które oferuje nam rozległą panoramę na wody Dunajca w dole oraz dalej za rzeką wschodnią część Beskidu Wyspowego.

Beskid Wyspowy widziany spod Przehyby Od tego miejsca podążamy cały czas świerkowym lasem, który dociera do asfaltowej drogi Gołkowice - Przehyba i już dalej podążamy właśnie tym traktem. Nasza wędrówka dobiega końca, mijamy jeszcze po drodze przełęcz pod Skałką i krótkie, płaskie podejście wzdłuż czerwonych i zielonych znaków doSchroniska na Przehybie ( 1150 m n.p.m.). Całość 10 kilometrowej trasy pokonać można w około 4 godziny.

Schronisko PTTK na Przehybie fot. Adrian Tokarczyk
Widok na Tatry z Przehyby Schronisko PTTK na Przehybie fot. beskidsadecki.eu
Widok na Tatry z Przehyby Schronisko PTTK na Przehybie Dunajec z mostem w Jazowsku