BESKID SĄDECKI - Droga Gaboń - Przehyba

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Droga Gaboń - Przehyba

Droga Gaboń - Przehyba - jest to najłatwiejsze, lecz nieoznakowane podejście na szczyt Przehyba ( 1175 m n.p.m.) (1175 m n.p.m.). Droga dostępna jest przez cały rok. Nawierzchnia aż do samego schroniska jest asfaltowa. Polecana jest do turystów mających problemy z poruszaniem się, a szczególnie lubiących podziwianie panoram. Przez cały czas towarzyszą nam rozległe widoki z północnego zbocza Przehyby. Sama trasa służy jako droga dojazdowa - zaopatrzeniowa do schroniska.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Droga Gaboń - Przehyba

Opis szlaku Droga Gaboń - Przehyba

#1. Droga Gaboń - Przehyba

Droga Gaboń - Przehyba Podejście tą trasą najlepiej rozpocząć od przysiółka Gaboń, na przystanku PKS lub parkingu znajdującym się w okolicach. Aby się dostać do Gabonia, trzeba skręcić z głównej drogi Stary Sącz - Łącko w Gołkowicach i przejechać ok. 5 km w głąb doliny, do szlabanu. Przy samym szlabanie znajduje się tablica, która upamiętnia znanego gospodarza Schronisko na Przehybie ( 1150 m n.p.m.) - Jana Bielaka. Nieprzypadkowa tablica ta znajduje się właśnie przy tym szlabanie - długoletni gospodarz zginą właśnie tutaj, 17 grudnia 1994 r. zjeżdżając skuterem śnieżnym, nie zauważając, ze jest on zamknięty.

Początkowy etap trasy wiedzie łagodnie pod górę przez około 1.4 km wzdłuż doliny potoku Jaworzynka. Towarzyszy nam sceneria leśna, która pięknieje z każdym pokonanym metrem. Mijamy w między czasie kilka szałasów oraz ujęcie wody pitnej. Sama droga wije się to z jednej, to z drugiej strony potoku, pokonując go 3 małymi mostkami. Dalej droga zaczyna piąć się jeszcze bardziej w górę, jednakże pokonywanie jej nie nastręcza większych problemów. Przechodząc przez kolejne 2 mostki na Jaworzynce naszym oczom ukazuje się masz znajdujący się na szczycie. Daje nam on iluzoryczny obraz kierunku marszu. Docieramy do rzecznego przepustu, znajdującego się ok 4.0 km od początku naszego szlaku.

Podejście na Przehybę drogą z Gabonia fot. beskidsadecki.eu
Docieramy w końcu do połowy naszej trasy, na której zlokalizowane są ruiny starego wyciągu na Przehybie, którym dostarczano w przeszłości zapasy do schroniska. Z tej konstrukcji pozostało niewiele, jedynie budynek stacji dolnej oraz na szczycie fundament górnego budynku. Trasa wyciągu powoli zarasta roślinnością i drzewami, niemniej można zauważyć przecinkę w lesie którą biegł ten wyciąg. Tutaj odchodzi w lewo alternatywna droga, bardzo stroma, która później i tak łączy się z główną trasą. Nasz trasa tymczasem skręca dość ostrym prawym łukiem na północny - wschód. Ostatni raz przechodzimy przepustem nad potokiem Jaworzynka i rozpoczynamy podejście stokowe.

Rozpoczynamy podejście o większym nachylenie aby po 700 metrach dotrzeć do tarasu widokowego, na 4.6 kilometrze naszej trasy. Można tutaj odpocząć na kilku dostępnych ławeczkach. Droga ponownie skręca ostrym łukiem w lewo, kierując nas na północno - zachodni stok. Możemy przez około 1.0 km odetchnąć, gdyż nachylenie tego stoku jest dość małe. Po kolejnym skręcie w prawo dołącza do nas stroma droga, którą zostawiliśmy niżej. Po kolejnych 300 metrach do naszej drogi dochodzi szlak zielony z Jazowska ( 5.8 km ). Od tego momentu, po ostrym skręcie w lewo droga aż do samego szczytu prowadzi północno - wschodnim obrzeżem Przehyby zwiększając swoje nachylenie.

Skałki na trasie fot. beskidsadecki.eu
Po pokonaniu kolejnych 200 m z prawej strony odchodzi droga leśna na siodełko Miedzy szczytami Skałka ( 1163 m n.p.m.) i Spadzie ( 1058 m n.p.m.), oraz na Przełęcz Przysłop ( 832 m n.p.m.). W tym miejscu znajduje się szałas oraz ołtarz polowy i kamień Św. Kingi. Jak głosi legenda, na tym kamieniu św. Kinga odpoczywała uciekając przeszło 700 lat temu przed Tatarami, stąd bierze się inna nazwa kamienia: Krzesło Kingi. Uciekała wtedy z Klasztoru w Starym Sączu do Zamku Pieńińskiego. Z drogi mamy okazję podziwiać panoramę na Kotlinę Sądecką.

Po około 500 metach od kamienia Św. Kingi kończy się droga asfaltowa ( 6.5 km ). Pół kilometra dalej dochodzi czerwony szlak pieszy z Krościenka przez Dzwonkówkę, oraz niebieski i zielony szlak pieszy. Dociera tutaj również czarny szlak rowerowy ze Szczawnicy. Dotarcie do masztu oraz na Halę Przehyby zajmuje od tego momentu kilka minut.

Droga na Przehybę fot. beskidsadecki.eu
Parking na początku drogi Parking na początku drogi Parking na początku drogi