BESKID SĄDECKI - Szlak Frycowa - Sokołowska Góra - Hala Pisana

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Frycowa - Sokołowska Góra - Hala Pisana

Frycowa - Sokołowska Góra - Hala Pisana - szlak ten jest oznaczony kolorem żółtym. Rozpoczyna się w miejscowości Frycowa. Znajduje się on przy drodze krajowej nr 75: Nowy Sącz - Krynica Zdrój. Sokołowska Góra ( 1028 m n.p.m.) i dalej na Halę Pisaną ( 1044 m n.p.m.). Jest to trasa bardzo łatwa, będąca praktycznym i krótkim dojściem z doliny Kamienicy Nawojowskiej na Halę Pisaną ( 1044 m n.p.m.). Wiedzie przez nawierzchnię brukową, asfaltową jak i również przez mniej utwardzone ścieżki bite i drogi szutrowe. Jest ona długa i malownicza pod względem krajobrazowym. Wiedzie przez odludne tereny Pasma Jaworzyny. Czas pokonania tej trasy w proponowanym wariancie wynosi około 3.45 godziny.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Frycowa - Sokołowska Góra - Hala Pisana

Opis szlaku Frycowa - Sokołowska Góra - Hala Pisana

#1. Frycowa - Sokołowska Góra - Hala Pisana

Frycowa - Sokołowska Góra - Hala Pisana Do miejscowości Frycowa można dostać się wygodnie z Nowego Sącza oraz Krynica Zdrój busami, które kursują kilkadziesiąt razy na dobę. Szlak żółty rozpoczynamy przy przystanku autobusowym, przy szkole, i udajemy się główną drogą w stronę Krynicy, skręcając po kilkudziesięciu metrach w prawo, w drogą gminną ( przed mostem na Kamienicy Nawojowskiej ). Idąc dalej około 100 m szlak skręca w prawo, w asfaltową dróżkę, która lekko pod górę wyprowadza na łąki i pastwiska. Mijamy ostatnie domy miejscowości Frycowa i droga zaczyna piąć się łagodnie w górę pomiędzy polami. Asfalt kończy się przy tych pojedynczych zabudowaniach. Po prawej widoczna sylwetka szczyt Ostra ( 834 m n.p.m.), a w dole dolina Potoku Homerka. Poruszamy się cały czas na południe.

Docieramy do zagajnika, mijając kapliczkę z figurką Matki Boskiej i skręcamy w lewo. Nasz żółty szlak cały czas nieznacznie pnie się w górę docierając do szerokiego wypłaszczenia, skąd rozpościera się panorama na grzbiet Pasma Jaworzyny z górującym Wierchem nad Kamieniem ( 1084 m n.p.m.) oraz grzbiet Zadnich Gór ( 968 m n.p.m.) z Makowicę( 948 m n.p.m.). Można spojrzeć w stronę Gór Grybowskich, na Kotlinę Sądecką oraz Beskid Wyspowy. Droga dalej prowadzi nas pod górę odsłania się powoli widok na Sokołowską Górę( 1028 m n.p.m.). Nasz szlak po opuszczeniu drogi asfaltowej wiedzie wraz z szlakiem rowerowym pomiędzy łanami pól. Po prawej stronie cały czas towarzyszy nam dolina Homerki. Mijamy drogę dochodzącą do szlaku z tejże doliny od prawej strony. Dalej w oddali na prawo widać wyraźnie szczyt Ostrej, a z lewej dolinę potoku Czaczowiec.

Okolica Czaczowa i Baranowca - widok na szlak
Dochodzimy do granicy Popradzkiego Parku Krajobrazowego, gdzie dołącza do naszego szlaku droga z Czaczowa i Baranowca. Poruszamy się teraz wśród bukowego lasu. Na jego skraju ze szlaku widać kilka domów przysiółka Pałyga. Mijamy po drodze mało wyróżniający się wierzchołek Szczob ( 703 m.n.p.m. ), który znajduje się 4.7 km od Frycowej. Porośnięty jest on lasem mieszanym, jednakże wśród prześwitów widać już Sokołowską Górę. Szlak pnie się dalej w górę i 20 minut od przysiółka Pałyga docieramy do granicy lasu i również mało wybitnego wierzchołka Wielki Groń ( 745 m.n.p.m. ). W dolinie widać ostatnie domostwa wsi Baranowiec a szlak zaczyna się nieznacznie obniżać biegnąc skrajem lasu.

Docieramy w końcu do mieszanego lasu, który podchodzi łagodnie na południowy zachód. Po lewej piętrzy się Wierch nad Kamieniem ( 1084 m n.p.m.), a w dali Pasmo Czantorii. Mijamy po drodze liczne lokalne dróżki, które łączą szlak z drogą w Baranowcu. Poruszamy się lasem skręcając stopniowo w prawo w kierunku zachodnim. Im wyżej się wspinamy tym las mieszany ustępuje miejsca lasu bukowemu. Dochodzimy do Sokołowskiej Góry. Szlak skręca w prawo i widzie ukosem grzbietu. Docieramy łagodnym już podejściem do wychodni piaskowców i drugiego - głównego wierzchołka Sokołowskiej Góry.

Skałki na Sokołowskiej Górze
Po minięciu Sokołowskiej Góry szlak wiedzie nieznacznie w górę w kierunku południowym. Po naszej lewej stronie znajduje się Rezerwat przyrody Barnowiec ( 45 ha). Jest on położony na skalistym, osuwiskowym stoku. Drzewostan tworzą głównie buki, jodły i jawory i wiązy o wieku 200-300 lat. Liczne rozpadliny skalne, bogaty starodrzew, powalone pnie drzew i bogate runo leśne nadają temu miejscu wygląd pierwotnej puszczy. Początkowo rezerwat miał powierzchnię 21,61 ha, później został powiększony do 45 ha.

Szlak dochodzi do skrzyżowania szlaku żółtego z Frycowej z Głównym Szlakiem Beskidzkim (GSB). Jesteśmy teraz na głównym grzbiecie Pasma Jaworzyny. Stąd znaki żółte i czerwone kierują się poprzez las bukowy na zachód ( skręt w prawo ). Kierujemy się w stronę malowniczej Hali Pisanej ( 1044 m n.p.m.). Idziemy skrajem tejże hali łagodnie w górę obok obelisku poświęconego pamięci Adama Kondlewicza " Błyska ". Docieramy w końcu do najwyższego punktu trasy: szczyt Hala Pisana ( 1044 m n.p.m.) na Polanie Hala Pisana ( 1044 m n.p.m.), mijając po drodze dwie kapliczki Matki Boskiej. Panorama z Hali Pisanej rozpościera sę na stoki Pasma Radziejowej, w regionie Przehyby ( 1175 m n.p.m.) i Skałki ( 1163 m n.p.m.), Radziejowej ( 1266 m n.p.m.) bliżej kulminacja Ostra ( 834 m n.p.m.) z grzbietem w kierunku Żeleźnikowej.

Hala Pisana fot. karol-.flog.pl

Informacje o szlaku Frycowa - Sokołowska Góra - Hala Pisana

Węzeł szlaków

Frycowa - Sokołowska Góra - Hala Pisana
Piwniczna - Hala Pisana
Hala Łabowska - Hala Pisana - Rytro GSB

Szczyty na trasie

Szcząb ( 703 m n.p.m.)
Wielki Groń ( 745 m n.p.m.)
Sokołowska Góra ( 1028 m n.p.m.)
Hala Pisana ( 1044 m n.p.m.)
Frycowa - Hala Pisana szlak żółty fot. sandek767.blogspot.comFrycowa - Hala Pisana szlak żółty fot. sandek767.blogspot.com