BESKID SĄDECKI - Szlak spacerowy zachodni - Nowy Sącz

Szlaki spacerowe Beskidu Sądeckiego

Szlak spacerowy zachodni - Nowy Sącz

Szlak spacerowy Zachodni - Nowy Sącz - jest to jeden z czterech szlaków spacerowych, na które może wybrać się mieszkaniec i turysta przebywający w Nowym Sączu. Wiedzie on zachodnimi terenami otaczając Nowy Sącz. Jest on drugi pod względem długości szlakiem spacerowym i oznaczony został kolorem czerwonym. Rozpoczyna się w miejscowości Trzetrzewina, na szlaku drogowym z Nowego Sącza do Limanowej.
Szlak nie jest lub jest słabo oznakowany, zalecana wędrówka wg GPS !!!

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Szlak Zachodni Nowy Sącz

Szlak spacerowy zachodni - Nowy Sącz

#1. Trzetrzewina - Marcinkowice

Szlak ten rozpoczyna swój bieg w okolicach przystanku PKS w miejscowości Trzetrzewina. Początkowo biegnie w kierunku Wysokiego. Po niecałym 0,5 km od startu szlak mija budynek Remizy Ochotniczej Straży Pożarnej skręcając w prawo. Kierujemy się na stary gościniec, który jest drogą wiejską. Szlak najpierw łagodnie skręca w kierunku wschodnim, aby po około 150 metrach znowu zmienić swój kierunek na północno - wschodni. Cały czas lekko wznosi się do góry. Od samego wyjścia ze szlaku można podziwiać szerokie panoramy na Kotlinę Sądecką oraz Beskid Sądecki. Widzimy Górę Litacz oraz Pasmo Łososiańskie na północy.

Po dotarciu do skraju lasu skręcamy ponownie na wschód i poruszamy się cały czas na skraju lasu oraz polan. Po kilki minutach dochodzimy do drogi leśnej, która zawiedzie nas przez północny stok na kulminację góry Szcząb ( 484 m.n.p.m. ). Poruszając się trawersem tego szczytu po około 1.5 km docieramy na skraj miejscowości Marcinkowice. Przed sama miejscowością skręcamy ostro na zachód omijając ją. Droga zaczyna się lekko obniżać prowadząc nas w stronę sadu po północnej stronie. Po minięciu sadu kierujemy się na widoczny cmentarz parafialny, na którym pochowani zostali żołnierze polegli 6 grudnia 1914 roku w bitwie pod Marcinkowicami. Widzimy również z tego miejsca przełom rzeki Dunajec oraz wąski początek Jeziora Rożnowskiego, wciśnięty pomiędzy dwiema górami: Dąbrową i Białowodzką.

Okolice Trzetrzewiny

#2. Marcinkowice - Białowodzka Góra

Kierujemy się nadal na północ wśród otaczającego nas zalesionego wąwozu, który dawniej był parkiem podworskim. Mijamy również widoczne po lewej stronie zabudowania dawnego dworu po czym skręcamy w prawo. Po przejściu kolejnych 150 metrów od dworu skręcamy w lewo przy kapliczce zbudowanej z drewna aby dojść w końcu do drogi łączącej Chełmiec - Męcinę oraz Limanową w Marcinkowicach. Wspólnie z gminnym szlakiem żółtym podążamy na zachód w kierunku Klęczan. Po minięciu przystanku komunikacji miejskiej przechodzimy przez tory kolejowe nieczynnej już linii Nowy Sącz - Chabówka. Poruszając się wśród zabudowań osiedla Słosiny przekraczamy most na potoku Smolnik, z którego widać płaskie tereny jego delty.

Po zejściu z mostku nasz szlak zachodni wiedzie pod górę. Poruszamy się wąską asfaltową drogą, mając po obydwu stronach zabudowania Łazów Marcinkowickich. Osiągnąwszy skraj lasu towarzyszące nam szlaki żółte odchodzą w lewo a my kierujemy się w prawo by po 400 metrach dotrzeć do drogi leśnej. Poruszamy się nią przez kolejne 1.5 km aż do wąskiej dolinki w masywie Białowodzkiej Góry. Po naszej lewej stronie znajduje się rezerwat przyrody "Białowodzka Góra". Poruszamy się na wschód drogą leśną aby po kilku minutach skręcić na północ w kierunku Góry Zmaczysko. Dotarłszy w końcu na szczyt możemy podziwiać widoki z platformy widokowej na Tegoborze oraz Jezioro Rożnowskie.
Z punktu widokowego na Górze Zamczysko szlak zachodni skręca w lewo na zachód by dotrzeć do zielonego szlaku gminnego Tęgoborze - Białowodzka Góra. Punkt ten jest końcowym etapem mającego 10.5 km szlaku Zachodniego. Przejście tego odcinka zajmuje około 3 godziny, z Marcinkowic na Białowodzką Górę 1.25 godziny.