BESKID SĄDECKI - Szlak Stary Sącz - Moszczenica Wyżna - Przehyba

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Stary Sącz - Moszczenica Wyżna - Przehyba

Stary Sącz - Przehyba - jest to szlak oznaczony kolorem żółtym. Prowadzi on na szczyt Przehyba ( 1175 m n.p.m.), na jej halę. Odcinek ma 15.7 km i rozpoczyna się w miejscowości Stary Sącz. Najwyższym szczytem na trasie jest Wielka Przehyba / Wierch Przehyby ( 1191 m n.p.m.). Po drodze mijamy Sapieniec (450 m.n.p.m.) oraz trawersujemy południowo - wschodnie zbocze Tokarni (696 m.n.p.m.). Przed samym końcem trasy wchodzimy na szczyt Zgrzypy ( 1124 m n.p.m.). Po minięciu tego szczytu szlak już nie wspina się na znaczące szczyty. Wiedzie przez nawierzchnię brukową, asfaltową jak i również przez mniej utwardzone ścieżki bite i drogi szutrowe. Czas potrzebny na pokonanie tej trasy to około 6 godzin. Wybierając się nim na wycieczkę można podziwiać zarówno zabytki jak i górskie panoramy Beskidu Sądeckiego i Pienin.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Stary Sącz - Przehyba

Opis szlaku Stary Sącz - Moszczenica Wyżna - Przehyba

#1. Stary Sącz - Moszczenica Wyżna

Stary Sącz - Moszczenica Wyżna Początek wędrówki szlakiem żółtym rozpocząć należy w miejscowości Stary Sącz, w okolicy stacji PKP. Po opuszczeniu budynku stacji kierujemy się początkowo około 50 metrów w stronę skrzyżowania na południe od dworca. Skręcamy w prawo, wchodząc na ulicę 22 Stycznia. Wychodzimy na południowo - wschodnie obrzeża miejscowości mijając po drodze luźną zabudowę. Kontrastują tutaj malownicze, stare murowane domy, które sąsiadują z nowoczesnymi willami. Pomiędzy nimi znajduje się kilka ostatnich połaci terenów zielonych. W okolicach cmentarzu i kościoła św. Rocha skręcamy w lewo. Szlak wiedzie drogą asfaltową mijając po prawej stronie kolejny cmentarz. Przechodzimy przez skrzyżowanie z ulicą Węgierską. Nasz kierunek marszu wiedzie teraz na południe wśród pól uprawnych.

Mijamy opustoszałe gospodarstwo, wychodząc na polną drogę, wznoszącą się do przysiółka Pod Lipą. Po przejściu około 1 km wśród towarzyszących na pół uprawnych z wąskimi poletkami o podłużnych kształtach docieramy do osiedla. Jest to najbardziej wysunięte osiedle Starego Sącza, złożone z kilku ulic. W okolicy widać kilka tradycyjnie zbudowanych małych kapliczek. Widzimy przed sobą zalesione stoki Beskidu Sądeckiego.

Wyspowy spod Przechyby fot. beskidsadecki.eu
Po opuszczeniu osiedla szlak żółty rozpoczyna mocne podejście i nabieramy stopniowo wysokości. Mijamy po drodze kilka zagajników oraz pola uprawne. Trasa wiedzie terenem pagórkowatym, wznosząc się i opadając. Pojawiają się również pierwsze widoki: w prawo - na Kadczę w dolinie Dunajca, a dalej Beskid Wyspowy, w lewo - na północne zbocza Makowicy ( 948 m n.p.m.), a nawet majaczące w oddali wzgórza na zachód od Grybowa. W dole po lewej stronie widać wieś Przysietnicę, po prawej, znacznie bliżej, pojedyncze domy przysiółka Zapasiecze. Za plecami widać dobrze Stary Sącz, odróżnić można nawet klasztor Klarysek.

Kolejny krótki odcinek widzie przez las wąską ścieżką opuszczając chwilowo drogę. Wychodzimy w końcu na łąkę, z której rozpościera się szeroki widok na Dunajec. Po paru dziesięciu metrach docieramy do wąskiego parowu. Nie jest on zbyt stromy lecz wąski i dość kręty, a na jego dnie znajdują się kamienie. Na jego górnej krawędzie rośnie przejrzysty las bukowy. Szlak żółty przecina go co jakiś czas wygodną drogą. Mijamy po drodze kolejne wsie od strony wschodniej: Moszczenica Niżna i Wyżna i kierujemy się dalej na południe w stronę Przysietnicy. Szlak przed miejscowością odbija w prawo, na południowy - zachód aby po chwili wrócić na kierunek południowy. Wspinamy się coraz wyżej na górski stok, porośnięty lasem mieszanym. Co jakiś czas las się zagęszcza aby po chwili ustąpić miejsca niewielkim polankom z małymi wodospadami górskich bezimiennych potoków.

Ze szlaku Stary Sącz - Przehyba fot. beskidsadecki.eu

#2. Moszczenica Wyżna - Przehyba

Moszczenica Wyżna - Przehyba Szlak wznosi się coraz bardziej, wiodąc cały czas przez las. Na widoki możemy liczyć jedynie w kilku miejscach wyrębu. Z jednego z nich możemy dostrzec dolinę Jaworzynki oraz znajdujący się dokładnie za nią szczyt Małej Przehyby ( 1155 m n.p.m.). Już od tego momentu wieża przekaźnikowa jest doskonale widoczna. Trawersujemy w między czasie szczyt Zgrzypy ( 1124 m n.p.m.). W tym momencie osiągamy górny grzbiet i dołącza do nas szlak niebieski z Rytra. Dojście do Przehyby od tego momentu odbywa się świerkowym lasem. Prześwitują przez niego szczyty Beskidu Wyspowego, Mogielnica, Modyń. Osiągnięcie wierzchołka Przehyby zajmuje od tego momentu niecałe 10 minut. Tutaj można wybrać kilka wariantów dalszej drogi. Schronisko znajduje się 5 -10 minut od zarośniętego wierzchołka Wielkiej Przehyby ( 1191 m n.p.m.).

Przehyba ( 1175 m n.p.m.) to szczyt należący do Pasma Radziejowej. Nie charakteryzuje się szczególną wybitnością, jednak umiejscowiona jego grzbiecie, otwarta hala jest doskonałym tarasem widokowym, z którego można obserwować panoramę Pienin i Beskidu Sądeckiego. Znakiem rozpoznawczym Przehybyjest stojący na hali, wysoki maszt radiowo-telewizyjny. Na górze działa też Schronisko na Przehybie ( 1150 m n.p.m.). Przehyba jest miejscem, w którym krzyżuje się wiele okolicznych szlaków turystycznych.

Widok z Przehyby na Kotlinę Sądecką fot. beskidsadecki.eu

Sapieniec 450 m. n.p.m.
Tokarnia 728 m. n.p.m.
Zgrzypy ( 1124 m n.p.m.)
Wielka Przehyba / Wierch Przehyby ( 1191 m n.p.m.)