BESKID SĄDECKI - Szlak Szczawnica - Wysoka - Wąwóz Homole - Jaworki

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Szczawnica - Wysoka - Wąwóz Homole - Jaworki

Szczawnica - Wysoka - Wąwóz Homole - Jaworki - Wysoka wznosząca się na wysokość 1050 metrów jest najwyższym szczytem całego masywu Pienin. Wierzchołek Wysokiej leży w grzbiecie Małych Pienin i góruje nad wsią Jaworki. Szlak rozpoczynamy z miejscowości Szczawnica, będącą graniczną miejscowością pomiędzy Beskidem Sądeckim a Pieninami. Znajduje się na średniej wysokości 463 m.n.p.m. Ruszamy szlakiem żółtym w kierunku południowym. Pierwszym szczytem na trasie jest Palenica - 1,5 km - 699 m.n.p.m. Zaraz za nią w odległości niespełna 400 metrów w lini prostej znajduje się nieco wyższa Szafranówka ( 719 m.n.p.m. ). Dojście do tego punktu zajmuje nico onad 1.10 godziny. Na tym szczycie znajduje sie pierwsze rozwidlenie szlaków. zmieniamy kolor na niebieski nasza droga wiedzie na południowy - wschód. Poruszamy sie południową granicą Beskidu Sądeckiego, który mamy po naszej lewej stronie. Po przejściu prawie 4.7 km od Szczawnicy docieramy do Wysokiego Wierchu ( 815 m n.p.m.). Znajduje się tutaj skrzyżowanie szlaków. Po drodze minęliśmy kilka mało wybitnych szczytów. Wciąż poruszamy się niebieskim szlakiem w kierunku południowo - zachodnim. Po ok. 7.5 km od Szczawnicy wchodzimy na szczyt Durbaszka ( 934 m.n.p.m. ). Po minięciu rozpoczynamy podejście na najwyższy punkt na naszym szlaku - Wysoka ( 1050 m.n.p.m. ). Osiągamy ją po przejściu około 10.0 kilometrów. Tutaj zmieniamy kierunek i szlak: na północny o kolorze zielonym. Kierujemy się w stronę Jaworek, przechodząc przez Wąwóz Homole. Wycieczkę kończymy po przejściu ok 14.4 km. Średnio zajmuje to około 4.50 h.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Szczawnica - Wysoka - Wąwóz Homole - Jaworki

Opis szlaku Szczawnica - Wysoka - Wąwóz Homole - Jaworki

#1. Szczawnica - Szafranówka

Szczawnica - Szafranówka Wycieczka na najwyższy szczyt Pienin przez Palenicę, Wysoki Wierch i Wąwóz Homole należy do najciekawszych tras turystycznych w Małych Pieninach. Od Szafranówki do szczytu Wysokiej prowadzi głównym grzbietem tych gór. Szlak na odcinku Cyrhle - Durbaszka wiedzie odkrytym terenem z rozległymi widokami na Pieniny, Beskid Sądecki, Gorce, Tatry i góry słowackie. Z centrum Szczawnicy znaki żółte odbijają od ul. Głównej w dół, prowadząc po betonowych schodach w kierunku kolei linowej na Palenicę. Po dotarciu pod dolną stację mamy możliwość wjechania na szczyt Palenicy wyciągiem krzesełkowym, lub wyjście szlakiem żółtym na szczyt. Zmodernizowana w 2005 r. kolejka ma czteroosobowe krzesełka wjeżdżające na górę w czasie ok. 5 min; jej długość wynosi 780 m. Najpierw jedzie łagodnie w górę nad Grajcarkiem, następnie stromo zdobywa wysokość.

Pieszy szlak przechodzi tuż obok kolejki. Po zejściu ze schodów szlak obchodzi z lewej strony pawilony handlowe i doprowadza następnie do mostku nad potokiem Grajcarek. Przedostaje się mostem na drugą stronę Grajcarka, skręca w lewo, wiodąc kilkadziesiąt metrów wzdłuż potoku i po niedługim odcinku odbija w prawo i szybko chowa się w lesie.

Rabsztyn (847 m n.p.m.)
Szlak podrywa się zdecydowanie do góry i prowadzi dalej zakosami. Po kilkunastu minutach szlak wyłania się z lasu i wznosi się łukiem, szeroką wycinką. Przed szczytem Palenicy szlak ponownie skręca w lewo do lasu, by po kilku chwilach dotrzeć do rozległej polany, na której położone jest schronisko Groń Palenica. Strome podejście kończy się dopiero na szczycie, po ok. 45 minutach licząc od początku. Ze szczytu Palenicy rozciąga się widok na Pieniny Właściwe i Tatry. Z polany rozciąga się ładny widok w kierunku Pienin Czorsztyńskich z widocznymi Trzema Koronami. Na polanie poniżej schroniska znajduje się grawitacyjna rynna zjazdowa. Szlak żółty przecina polanę w kierunku południowym wznosząc się wygodną drogą na kulminację Szafranówki. Schodzimy żółtym szlakiem na przełęcz Maćkówki (697 m n.p.m.) i podchodzimy na Szafranówkę ( 742 m.n.p.m. ) znajdującą się na granicy polsko-słowackiej, co zajmuje nam 15 min.

Jarmuta (795 m n.p.m.)

#2. Szafranówka - Wysoki Wierch

Szafranówka - Wysoki Wierch Po przekroczeniu grzbietu szlak obniża się kilkadziesiąt metrów do połączenia z niebieskim szlakiem ze Schroniska Orlica. Szlak żółty ma tutaj swój koniec, a dalej w kierunku Wysokiej biegnie szlak niebieski. Z Szafranówki widok jest dużo ciekawszy, obejmuje Pieniny Właściwe oraz Małe, Beskid Sądecki, zabudowania Szczawnicy, Gorce, a nawet najwyższą w Beskidzie Wyspowym Mogielicę (1170 m n.p.m.). Żółto znakowany szlak kończy się tu, krzyżując się z niebieskim, biegnącym wzdłuż granicy. Idziemy nim na wschód, w stronę Wysokiego Wierchu. Wchodzimy do lasu, idziemy nim bez większych zmian wysokości. Po prawej mijamy Łaźne Skały. Las kończy się pod szczytem Cyrhle. Ścieżka prowadzi teraz lasem przez wzniesienie Witkuli. Po kilku minutach szlak doprowadza do widokowej polany, skąd ładny widok na pobliską Jarmutę z charakterystycznym masztem oraz Pasmo Radziejowej. Na dalszym odcinku szlak wielokrotnie prowadzi widokowymi halami. Teren przypominający bieszczadzkie połoniny.

Łaźne Skały (775 m n.p.m.)
Po około godzinie od schroniska skrzyżowanie z żółtym szlakiem ze Szlachtowej. Omijamy po lewej Huściawę (818 m n.p.m.), Jarmuta (795 m n.p.m.), po prawej - Rabsztyn (847 m n.p.m.). Za rozwidleniem szlak nieznacznie podrywa się. Przed nami wznosi się Wysoki Wierch. Od wyjścia z Szafranówki minęło ok. 2.0 godziny. Po kilkudziesięciu metrach znaki żółte odbijają w górę w kierunku Wysokiego Wiercha, natomiast szlak niebieski trawersuje szczyt północnym zboczem, kilkadziesiąt metrów poniżej wierzchołka. Po wejściu żółtym szlakiem na Wysoki Wierch można wrócić do szlaku niebieskiego nieznakowaną ścieżką. Ze szlaku rozpościerają się ładne widoki na Pasmo Radziejowej, Magurę Spiską oraz na oddalone o kilkadziesiąt kilometrów Tatry. Z odkrytego wierzchołka rozciąga się panorama na wszystkie strony. Zobaczyć można Pieniny, Tatry, Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Wyspowy oraz Magurę Spiską.

Szlak żółty z Palenicy do Witkulii fot. Jerzy Opioła

#3. Wysoki Wierch - Durbaszka

Wysoki Wierch - Durbaszka Schodzimy ścieżką wzdłuż granicy na wschód do niebieskiego szlaku. Widokowym grzbietem udajemy się na Durbaszkę. Po niespełna 30 minutach od rozstaju z żółtym szlakiem, za kulminacją Durbaszki wchodzimy w las, który będzie nam towarzyszył aż do szczytu Wysokiej. Szlak pokonuje tutaj większe różnice wzniesień niż dotychczas. Przechodzimy przez wierzchołek Borsuczyn (939 m n.p.m.) i docieramy do miejsca, gdzie szlak odbija w lewo, a na wprost prowadzi stroma ścieżka wzdłuż granicy (z Wysokiego Wierchu ok. 1 godz.). Rozwidlenie to położone jest na zarośniętej polanie Kapralowa Wysoka. My idziemy prosto, nieznakowaną kamienistą ścieżką. Ścieżka pnie się cały czas stromo do góry prowadząc parokrotnie po skalnych płytach i stopniach. Wejście na szczyt zajmuje około 10-15 minut a ścieżka wyprowadza nas na skalisty wierzchołek Wysokiej, od strony słowackiej podcięty pionowym urwiskiem. Sam wierzchołek Wysokiej zajmuje niewiele miejsca i podcięty jest skalnymi urwiskami. Ze skalnego szczytu otwiera się panorama na okoliczne pasma wyłaniające się ponad otaczające szczyt drzewa. Powrót do niebieskiego szlaku tą samą drogą. Z najwyższego szczytu Pienin, zaliczanego do Korony Gór Polski, widać Pieniny (wszystkie trzy części), Gorce, Tatry, Beskid Sądecki oraz na Słowacji - Magurę Spiską, Góry Lewockie i Starą Lubownię.

widok z Szafranówki na Palenicę fot. beskidsadecki.eu

#4. Durbaszka - Wysoka - Wąwóz Homole

Durbaszka - Wysoka - Wąwóz Homole Schodzimy drogą podejścia na Kapralową Wysoką i skręcamy w prawo, w dół. Dochodzimy do zielonego szlaku do Jaworek. Skręcamy nim w lewo i po chwili wychodzimy z lasu na dużą halę Pod Wysoką. Po powrocie do niebieskiego szlaku ścieżka obniża się zdecydowanie i po kilkudziesięciu metrach doprowadza do rozwidlenia z zielonym szlakiem. Niebieskie znaki wiodą dalej grzbietem, zaś szlak zielony zwraca się stromo w dół ku Wąwozowi Homole. Widać stąd skały tworzące jego zbocza. Z upływem czasu szlak łagodnieje i przecina górską halę z ładnym widokiem na skalne formacje Wąwozu Homole. Obniżywszy się na ok. 720 m n.p.m., znowu wkraczamy w las. Droga utrzymuje mniej więcej stałą wysokość. U podnóża hali szlak dochodzi do potoku Kamionka. Przy potoku znajduje się baza namiotowa. Dalej ścieżka prowadzi wzdłuż potoku trzymając się jego prawej strony. W parę minut szlak dochodzi do niewielkiej polany i rozwidlenia dróg. W prawo można dojść do bacówki, prosto prowadzi droga do wsi Jaworki, natomiast w lewo odbija zielony szlak do Wąwozu Homole.

Widok z Szafranówki na Dolinę Dunajca fot. beskidsadecki.eu

#5. Wąwóz Homole - Jaworki

Wąwóz Homole - Jaworki Kiedy las się kończy, oznacza to, że dochodzimy do Wąwozu Homole. Na jego dno dostajemy się przy pomocy drewnianych schodów. Wkrótce ścieżka doprowadza do polany, na której usytuowane są drewniane ławeczki i stoły. Przy szlaku znajdują się tablice informujące, że obszar Wąwozu Homole stanowi rezerwat. Zielony szlak wiedzie wzdłuż bystro płynącego potoku. Idziemy dnem Homoli wzdłuż spływającego kaskadami po kamieniach potoku Kamionka, często przekraczając go po drewnianych mostkach. Z obu stron ścieżkę otaczają malownicze formacje skalne. Ściany wąwozu są wysokie nawet na 120 m. Przejście wąwozu zajmuje około 30 minut. U wylotu zielony szlak łączy się z asfaltową szosą z Jaworek do Szczawnicy. Udając się w lewo w stronę Szczawnicy dochodzi się w kilka minut do parkingu i baru gdzie nasza wycieczka dobiega końca po około 5.00 godzinach od wyjścia.

Jaworki - Przy wyjściu z Wąwozu Holmole
Huściawa Huściawa ( 818 m.n.p.m ) szlak żółty i niebieski Huściawa
Durbaszka ( 942 m.n.p.m ) widok na Pasmo Radziejowej Durbaszka ( 942 m.n.p.m ) widok na Wysoki Wierch oraz Pieniny Borsuczyny ( 939 m.n.p.m ) widok na dolinę górnego Grajcarka
Podejście z Polany pod Wysoką Podejście z Polany pod Wysoką Podejście z Polany pod Wysoką