BESKID SĄDECKI - Szlak Muszyna - Jaworzyna Krynicka

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Muszyna - Jaworzyna Krynicka

Muszyna - Jaworzyna Krynicka - szlak ten jest oznaczony kolorem zielonym. Rozpoczyna się w miejscowości Muszyna. Trasa wiedzie na szczyt Jaworzyna Krynicka ( 1114 m n.p.m.) i jest oznaczana jako trasa łatwa. Wiedzie przez nawierzchnię brukową, asfaltową jak i również przez mniej utwardzone ścieżki bite i drogi szutrowe. Po wyjściu z Muszyny kierujemy się cały czas na północ, mijając Ruiny Zamku w Muszynie, rezerwat przyrody Rezerwat przyrody Las Lipowy Obrożyska ( 100,38 ha), Zazamcze, Złockie, Cerkiew w Złockiem, Za Szczawniczkiem ( 642 m n.p.m.) . Trasa kończy się na szczycie Jaworzyna Krynicka ( 1114 m n.p.m.) po pokonaniu 9 km. Czas pokonania tej trasy wynosi około 3.30 godziny.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Muszyna - Jaworzyna Krynicka

Opis szlaku Muszyna - Jaworzyna Krynicka

#1. Muszyna - Jaworzyna Krynicka

Muszyna - Jaworzyna Krynicka Początek szlaku zielonego w Muszynie (0 km) przy rynku. Wyruszamy w kierunku południowo-zachodnim. Idziemy chodnikiem ulicy Kity, wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 971 (Piwniczna - Muszyna - Krynica-Zdrój). Mijamy przejazd kolejowy i przechodzimy mostem na rzece Muszynka. Zielony szlak prowadzi nas z rynku od ulicy Kity, na północ ulicą Zazamcze do Złockiego.

Po prawej stronie po przejściu 300 metrów wznoszą się na wzgórzu ruiny średniowiecznego Zamku w Muszynie. Ruiny, pozostałości wieży i muru tarczowego, znajdują się na szczycie stromej góry o wysokości 527 m n.p.m., nazywanej Baszta lub Zamczysko. Północną część zamku zajmowała czworoboczna wieża o grubych murach, wsparta skarpami. Dziedziniec, na którym znajdowała się głęboka studnia wykuta w skale, miał kształt zbliżony do prostokąta, od wschodu zamykał go budynek mieszkalny podzielony na dwie części. Strony południowej zamku bronił podwójny mur z wąskim, wydłużonym dziedzińczykiem wewnętrznym.

Muszyna-Złockie fot. beskidsadecki.eu
Po minięciu wzgórza z zamkiem po przejściu od niego kolejnych 200 metrów szlak skręca w prawo. Zmienia się również kierunek marszu na północny. Szlak wiedzie teraz drogą w kierunku Złockiego i Szczawnika przez dolinę potoku Szczawniczek. Idąc szlakiem mijamy po drodze lesiste wzgórza Mikowej, w której znajduje się Rezerwat przyrody Las Lipowy Obrożyska ( 100,38 ha). "Obrożyska" to jeden z najcenniejszych kompleksów lasu liściastego na terenie Beskidów. Na terenie rezerwatu utworzona została ścieżka dydaktyczna o długości 3 km, wspaniała atrakcja dla miłośników przyrody.

Po przejściu 1.3 km od Muszyny docieramy do pijalni wód mineralnych Cechini, znajdująca się w północnej części Muszyny, zwanej Zazamcze. Ogólnodostępna i bezpłatna Pijalnia pozwala w przyjemnych wnętrzach zaczerpnąć wodę z dwu zdrojowych Źródeł "Stanisław" i "Józef". Następnie szlak skręca łukiem w lewo i dochodzi do skrzyżowania (1,7 km). Tutaj koniec Muszyny i zaczyna się miejscowość Złockie. W prawo droga przez Złockie-Wieś do Jastrzębika, W lewo droga na Szczawnik przez Złockie-Uzdrowisko i tędy dalej prowadzi szlak zielony na Jaworzynę Krynicką ( 1114 m n.p.m.). Mijamy kolejne ośrodki wypoczynkowe i hotele. Z lewej strony widoczna stajnia ośrodka jeździeckiego. Dalej dochodzimy do szkoły w Złockiem. To już 3 kilometr szlaku i tutaj zielone znaki skręcają w prawo, pozostawiając znaki żółte.

W Złockim szlak zmienia ponownie kierunek. Tym razem na wschód. Znaki zielone prowadza nas na wzniesienie na grzbiecie oddzielającym Złockie od Szczawnika. W kępie drzew stoi niewielka drewniana cerkiew pod wezwaniem świętego Dymitra. To jedna z niewielu pamiątek jaka pozostała we wsi po jej dawnych mieszkańcach - Łemkach. Jest ona jedną z atrakcji na szlaku architektury drewnianej, przebiegającym przez Małopolskę. Cerkiew znajduje się ok 3.5 km od Muszyny. Złocka cerkiew wyróżnia się budową na tle innych łemkowskich świątyń w okolicy. Budowana w końcu XIX wieku według projektu Kondracza zatraciła cechy stylowe. Nawa, prezbiterium i pritwor zbudowane są na planie krzyża, a w miejscu przecięcia jego ramion znajduje się olbrzymia, osadzona na ośmiokątnym tamburze kopuła zwieńczona pozorna latarnią. Do pritworu dostawiona jest słupowo - ramowa wieża. Całą budowlę oszalowano poprzecznymi deskami.

Muszyna-Złockie fot. beskidsadecki.eu
Po minięciu cerkwi szlak skręca w lewo i grzbietem łagodnie pnie się ku szczytowi Za Szczawniczkiem ( 642 m n.p.m.) . Osiągamy go po niezbyt stromym podejściu, ok 5 km od początku szlaku. Docierając do małej przełęczy, tzw. Siodło pod Jasieńczykiem ( 660 m n.p.m.), znajdującej się zaraz za szczytem na linii lasu, pokonujemy krótki odcinek otwartej przestrzeni i wchodzimy ponownie do lasu (5.4 km). Od tego miejsca rozpoczyna się właściwe podejście na Jaworzyne Krynicką. Szlak prowadzi prosto na północ, wspinając się coraz wyżej. Po drodze pokonujemy kilka wzniesień praz małych przełęczy, które pozwalają na wytchnienie i krótki odpoczynek przed kolejnym podejściem na wzniesienie.

Trasa oferuje nam przede wszystkim niezapomniany kontakt z naturą. Jaworzyna Krynicka porośnięta jest w większości bukowym lasem, który najpiękniej wygląda jesienią. W rezerwacie "Tańczące buki" możemy oglądać drzewa z charakterystycznie uformowanymi przez silne, jednostronne wiatry koronami. Zielony szlak biegnie obok "Lasu pod Jaworzyną" - powierzchniowego pomnika przyrody. Możemy w nim oglądać las bukowo-jodłowy o charakterze pierwotnej, w której nie wycina się drzew, ani nie prowadzi się gospodarki leśnej, puszczy karpackiej. Drzewa rosną w strefie osuwisk wśród skupisk luźnych skał, a między nimi próchnieją stare, powalone starością pnie. Widok z Jaworzyny na wschód fot. Adam Dziura Adziura

Widok na Tatry z Jaworzyny fot. fotoleszek
Widok na Tatry z Jaworzyny fot. fotoleszekWidok na Tatry z Jaworzyny fot. fotoleszek
Jaworzyna Krynicka z lotu ptaka fot. krynica.plJaworzyna Krynicka z lotu ptaka fot. krynica.pl
Siodło pod Jasieńczykiem fot. beskidsadecki.euSiodło pod Jasieńczykiem fot. beskidsadecki.eu