BESKID SĄDECKI - Szlak spacerowy wschodni - Nowy Sącz

Szlak spacerowy Wschodni - Nowy Sącz

- jest to jeden z czterech szlaków spacerowych, na które może wybrać się mieszkaniec i turysta przebywający w Nowym Sączu. Wiedzie on wschodnimi terenami otaczając Nowy Sącz. Jest on najdłuższy pod względem długości szlakiem spacerowym i oznaczony został kolorem zielonym. Rozpoczyna się w miejscowości Dąbrowa, na szlaku drogowym z Nowego Sącza do Gródka nad Dunajcem.

Opis szlaku

Szlak pieszy zachodni swój początek ma obok istniejącego szpitala znajdującego się w budynku dawnego dworu. Oznaczenia szlaku rozpoczynają sie przy krańcowym przystanku MPK skąd udajemy sie drogą w kierunku miejscowości Gródek nad Dunajcem. Po kilkudziesięciu metrach szlak skręca w prawo w drogę boczną. Wznosi się ona mijając luźną zabudowę oraz sady. Zakosami docieramy z powrotem do drogi głównej Dąbrowa - Gródek nad Dunajcem. Mijamy kolejny przystanek PKS oraz skręcamy w prawo mijając kapliczkę. Nasza trasa wiedzie ponownie drogą polną, która doprowadza nas po 300 metrach na skraj lasu. Wznosi się ona stromo pomiędzy bukowym lasem w kierunku północno wschodnim. Docieramy do szczytu Dąbrowskiej Góry ( 583 m.n.p.m. ). Podziwiać stąd możemy szeroką panoramę w stronę północną na basem Jeziora Rożnowskiego. Znajduję się ono wśród grzbietów Pogórza Rożnowsko-Ciężkowickiego. W kierunku północno-wschodnim podziwiać możemy wzniesienie Kobylnicy ( 583 m.n.p.m.).

Po opuszczeniu szczytu będącego również punktem triangulacyjnym kierujemy się na zachód. Drogo stopniowo obniża się wiodąc grzbietem. Po minięciu niewielkiego zagajnika znajdującego się około 1.3 km docieramy do skrzyżowania z drogą Ubiad - Wola Kurowska. Schodząc z Dąbrowskiej Góry towarzyszy nam cały czas widoki na Kotlinę Sądecką oraz znajdujące się za nią otoczenie Pasma Jaworzyny i Radziejowej. Po przejściu skrzyżowania kierujemy się na drogę polną odchodzącą w stronę wschodnią. Poruszając się cały czas prosto pokonujemy kolejne 1.4 km i docieramy do drogi Jelna - Klimkówka. Przez chwilę wędrujemy asfaltem, aby po 200 metrach dojść do kolejnego skrzyżowania Ubiad - Librantowa. Nasz szlak wiedzie północnym zboczem wzgórza Klimkówka. Po kolejnych 700 metrach docieramy do skrzyżowania z drogą z wsi Klimkówka.

Dąbrowa, Wielogłowy i Kotlina Sądecka Dąbrowa pod Tatrami Dąbrowa pod Tatrami

Tu szlak opuszcza wygodną asfaltową szosę i zmienia się w drogę polną. Kierując się wciąż na wschód mijamy pojedyncze zabudowania przysiółka Skwarnia. Do pokonania mamy 2 kilometrowy odcinek na Kuminowiecką Górę ( 543 m.n.p.m. ). Po dotarciu do szczytu, na którym znajduje się samotne gospodarstwo czekają nas niesamowite widoki. W kierunku południowym roztacza się panorama na dalekie grzbiety Beskidu Sądeckiego oraz na dolinę Dunajca. Nieco w lewo widzimy oryginalny widok na masyw Jodłowej Góry oraz wzgórza Mogilno, znajdującego się około 6 km od nas. Przy zejściu ze szczytu kierujemy się na południe, aby po około 1.0 km dotrzeć do wsi Librantowa. Wychodzimy w okolicy szkoły i nowo wybudowanego kościoła i po przekroczeniu drogi Nowy Sącz - Wilczyska wchodzimy na lokalną drogę asfaltową. Wznosi się ona dość łagodnie na kolejne kulminacje, mijając po drodze luźno rozlokowane zabudowania.

Po minięciu wsi i przejściu 2.5 km docieramy do Januszowej. Dobiega tutaj z prawej strony droga z Naściszowej. Zmieniamy kierunek marszu na południowy kierując się w stronę grzbietów. Poruszamy się drogą asfaltową przez wieś, która ciągnie się na długości 2 km. Na jej końcu znajduje się kapliczka, otoczona lasem w pobliżu osiedla Chruślice. Napotykamy tutaj niebieskie szlaki PTTK Nowy Sącz - Rosochatka - Ptaszkowa. Dotarliśmy do szczytu Mużeń. Przed nami rozległy widok na miasto Nowy Sącz, grzbiety Beskidu Sądeckiego i Gorców, w tle Tatry. Od kapliczki wspólnie z niebieskim szlakiem rozpoczynamy zejście w dół około 100 metrów, po czym skręcamy w lewo. Po zejściu przez kolejny 1 km mijamy liczne zabudowania i dochodzimy do drogi Nowy Sącz - Grybów w okolicach tartaku.

Nowy Sącz, widok z Chruślice Nowy Sącz, widok z Chruślice Nowy Sącz, widok z Chruślice

Na drodze głównej skręcamy w lewo aby po kilku metrach skręcić w prawo i przekroczyć most na potoku Łubinka. Rozpoczynamy teraz podejście w kierunku południowo - wschodnim po trasie toru saneczkowego pomiędzy drzewami gęstego lasu. Po chwili naszym oczom ukazuje się zrujnowana skocznia narciarska. Po kilkunastu minutach droga leśna doprowadza nas w okolice ogródków działkowych na osiedlu Falkowa. Początkowo trasa zmienia kierunek na wschodni i wiedzie wywłaszczeniem, aby później opaść w dół na skraj lasu w Piątkowej. Od tego miejsca kierujemy się na południe w stronę osiedla Karczyska. Nasz szlak wiedzie polno-leśnymi dróżkami dochodząc do osiedla Granice i dalej w kierunku południowo - wschodnim. Po pokonaniu kolejnych 2.5 km osiągamy drogę lokalną Nowy Sącz - Falkowa - Mystków. Po jej przekroczeniu schodzimy w dół w okolice potoku Jamniczka. Przekraczamy potok i rozpoczynamy końcowe podejście ścieżką leśną w stronę osiedla Wyżnia Wola. Po dotarciu do drogi Mystków - Jamnica udajemy się w kierunku południowo - zachodnim. Po przejściu 600 metrów skręcamy ponownie w polną drogę, która wiedzie obok pojedynczych domostw. Po osiągnięciu skraju lasu schodzimy grzbietową partią, najpierw lasem a potem polami. Końcowe zejście jest dość strome i kieruje nas do doliny potoku Kamionka i torów kolejowych. Dochodzimy do drogi Kamionka Wielka - Nowy Sącz w okolicach przystanku MPK. Czas przejścia tego 24 - kilometrowego odcinka to około 7-8 godzin ( Dąbrowa-Klimkówka - 1 godz. 50 min.; Klimkówka-Librantowa - 1 godz.; Librantowa-Piątkowa - 1 godz. 40 min.; Piątkowa-Kamionka Wielka - 2 godz. 30 min. )